Μονόδρομος η Εξίσωση ΕΦΚ στο Πετρέλαιο;

Σε μία εποχή κατά την οποία οι κάνουλες της τραπεζικής χρηματοδότησης έχουν μετατραπεί σε σταγονόμετρο και η έννοια της "πιστωτικής επέκτασης" αποτελεί ανάμνηση, είναι απορίας άξιον πώς ορισμένοι "φωστήρες" του οικονομικού επιτελείου εκτιμούσαν ότι ο κλάδος των βενζινοπωλών θα μπορούσε να χρηματοδοτήσειμε ίδια κεφάλαια την αγορά πετρελαίου θέρμανσης, προκαταβάλλοντας τονειδικό φόρο κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Με άλλα λόγια, αγοράζοντας το πετρέλαιο θέρμανσης με την επιβάρυνση του ΕΦΚ που ισχύει για το κίνησης (ΕΦΚ 412 ευρώ το χιλιόλιτρο) και πωλώντας το στη συνέχεια στους καταναλωτές με ζημία(ΕΦΚ 21 ευρώ το χιλιόλιτρο), ώστε να εισπράξουν τη διαφορά από το υπουργείο Οικονομικών.

Και όλα αυτά ενώ οι ίδιοι αυτοί "φωστήρες" μείωναν ακόμη περισσότερο τη ρευστότητα των βενζινοπωλών,συμψηφίζοντας ακόμη και μη ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς την εφορία με τα ποσά του ΕΦΚ που το κράτος έπρεπε να τους καταβάλει.

Το πρόγραμμα "Ήφαιστος", που έκανε το πανηγυρικό του ντεμπούτο μόλις φέτος την άνοιξη, με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και τηςλαθρεμπορίας πετρελαίου, επισήμως 
αποσύρεται από την 1η Ιανουαρίου του 2011.
Και αυτό καθώς το υπουργείο Οικονομικών, όπου επιτέλους εμφανίζεται να έχει πρυτανεύσει η λογική, αναγνώρισε και επισήμως ότι "έχουν αλλάξει οι συνθήκες ρευστότητας στην αγορά", γεγονός που το ωθεί σε νέα νομοθετική ρύθμιση και στην αλλαγή του τρόπου προμήθειας του πετρελαίου θέρμανσης.

Η παταγώδης αποτυχία του προγράμματος "Ήφαιστος" ως "εργαλείου" για την πάταξη της φοροδιαφυγής δεν οφείλεται βεβαίως μόνο στην εσφαλμένη, υπό τις περιστάσεις, εκτίμηση των εμπνευστών του ότι ο κλάδος των βενζινοπωλών διαθέτει την απαραίτητη ρευστότητα ώστε να χρηματοδοτήσει τη διαφορά στον ΕΦΚ, ακόμη και για το διήμερο διάστημα που προβλέπει ο νόμος για την επιστροφή του σχετικού ποσού στους βενζινοπώλες.

Οφείλεται κυριότερααφενόςστην αδυναμία της Πολιτείας να εξυπηρετήσει στοιχειώδεις υποχρεώσεις της εξαιτίας της δεινής δημοσιονομικής θέσης στην οποία έχει περιέλθει και αφετέρουστο γεγονός της μετάθεσης της ευθύνης πάταξης της φοροδιαφυγής από τους δικούς της ώμους σε εκείνους των βενζινοπωλών.

Ενός κλάδου τον οποίο μάλιστα η ίδια η κυβέρνηση συχνά μέμφεται με την κατηγορία της αισχροκέρδειας.

Εάνη κυβέρνησηεπιθυμεί να πατάξει τη φοροδιαφυγή που προκαλεί η διαφορά του ΕΦΚ μεταξύ του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, δεν έχει παρά να αλλάξει τη γενεσιουργό αιτία εξισώνοντας τον φόροστις δύο κατηγορίες καυσίμου.

Εάν τώρα επιθυμεί να κάνει κοινωνική πολιτική πριμοδοτώντας την αγορά πετρελαίου θέρμανσης από τις οικονομικά ασθενέστερες τάξεις, είναι προφανώς ελεύθερη να το πράξει.

Πριν πάρει όμως τις τελικές τηςαποφάσεις,ας κοιτάξει βαθιά μέσα στην τσέπη της να δει "αν την παίρνει"…

Αντίστοιχα, πριν προχωρήσει ξανά στην αγαπημένη της πρακτική, της καταδυνάστευσης διαφόρων κλάδων της οικονομίας, ας ρίξει μια ματιά προς την κατεύθυνση του τραπεζικού συστήματος, το οποίο παρά τα συνεχή "πακέτα" στήριξής του με χρήματα των φορολογουμένων εξακολουθητικά κρατά τις κάνουλες της χρηματοδότησης κλειστές, οδηγώντας ολόκληρη την οικονομία σε ακόμη βαθύτερη ύφεση.
του Ν.Γ.Δρόσου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις