«Πράσινη» Ενέργεια για να Αντικατασταθεί η Βενζίνη


Τη στιγμή που στην Ελλάδα διατηρούμε ακόμη επιφυλάξεις αναφορικά με τις επιπτώσεις της πετρελαιοκίνησης στο περιβάλλον -αν και βρισκόμαστε μερικά μόλις βήματα πριν την πλήρη απελευθέρωση της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη- στο εξωτερικό εργάζονται πυρετωδώς για να ανακαλύψουν το καύσιμο που θα αντικαταστήσει όχι μόνο τη βενζίνη αλλά και το ντίζελ! Η «ΗτΣ» βρέθηκε πρόσφατα στο κέντρο ερευνών της Fiat στο Τορίνο στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Πράσινη Τεχνολογία και Βιώσιμη Ανάπτυξη» και σας παρουσιάζει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για τα καύσιμα του μέλλοντος.
Ηλεκτρική κίνηση: «Οικολογική αλλά δαπανηρή»
Αποτελεί με διαφορά την πιο οικολογική και «πράσινη» λύση για τις μετακινήσεις, αρκεί ο ηλεκτρισμός να παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο αέρας, ο ήλιος ή ακόμη και η πυρηνική ενέργεια. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ιδανικά για όσους κάνουν μικρές διαδρομές και μετά επιστρέφουν στη βάση τους. Στην Αγγλία, ο γαλατάς μοίραζε ήδη από το 1940 το γάλα με ηλεκτρικό όχημα. Ωστόσο, η ηλεκτρική κίνηση έχει δύο σημαντικά μειονεκτήματα: Είναι κοστοβόρα και έχει μικρή αυτονομία. Η μπαταρία έχει 100 φορές λιγότερη ενέργεια από ένα υγρό καύσιμο, έτσι με ένα κιλό βενζίνης μπορείς να διανύσεις έως και 200 χιλιόμετρα, ενώ με ένα κιλό μπαταρίας κάνεις μόλις 2 χιλιόμετρα.

Υδρογόνο: «Ασύμφορο ενεργειακά»
Θεωρείται το «μαγικό» καύσιμο. Επειδή δεν υπάρχει ελεύθερο στη φύση, για να παραχθεί είτε με ηλεκτρόλυση του νερού, είτε με άλλους χημικούς τρόπους απαιτείται η κατανάλωση τεράστιας ενέργειας, κάτι που το κάνει ασύμφορο. Επιπλέον, παρά το ότι μπορείς να το κάψεις εύκολα στη μηχανή εσωτερικής καύσης είναι διαβρωτικό και μπορεί να διαπεράσει οποιαδήποτε μεμβράνη. Τρώει», όπως χαρακτηριστικά λέγεται ακόμα και το ανοξείδωτο ατσάλι! Θέματα που σχετίζονται με το δίκτυο διανομής και την ασφάλεια του υδρογόνου είναι επίσης εξαιρετικά δύσκολο να διευθετηθούν.
Φυσικό αέριο: «Αφθονο και προσιτό»
Το φυσικό αέριο συγκεντρώνει τους περισσότερους «οπαδούς». Πρώτα απ' όλα γιατί είναι διάσπαρτο σε όλον τον κόσμο (από τη Ρωσία, την Αφρική και την Αμερική) και γιατί έχει τα διπλά αποθέματα σε σχέση με το πετρέλαιο. Ετσι, όταν τελειώσει το πετρέλαιο, έχουμε άλλα 50 χρόνια καυσίμου. Κυρίως όμως γιατί η τεχνολογία του είναι υπαρκτή και αποτελεί ήδη μία πραγματικότητα ακόμη και στην Ελλάδα. Στην Αθήνα υπάρχει ο μεγαλύτερος στόλος μέσων φυσικού αερίου στην Ευρώπη ενώ στην Ιταλία το 8% των αυτοκινήτων κινούνται με φυσικό αέριο, τα οποία ανεφοδιάζονται από 850 σταθμούς τροφοδότησης φυσικού αερίου. Εχει μικρή διαφορά από τη βενζίνη ενώ με bi-fuel κινητήρες, έχεις την επιλογή και των δύο καυσίμων.
Υγραέριο: «Μεταβατική λύση»
Είναι μια εναλλακτική λύση στα καύσιμα βενζίνης ή πετρελαίου, αλλά παραμένει ένα ορυκτό καύσιμο, προϊόν της απόσταξης ακατέργαστου πετρελαίου. Δεδομένου ότι είναι ένα παράγωγο πετρελαίου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως «μελλοντικό εναλλακτικό» καύσιμο. Οταν τελειώσει το πετρέλαιο, θα τελειώσει και το υγραέριο. Πάντως είναι πιο οικολογικό σε σχέση με το ντίζελ και τη βενζίνη γιατί έχει λιγότερο άνθρακα. Σύμφωνα με τους ειδικούς μπορεί να είναι λύση, ωστόσο μεταβατική.
Βιομεθάνιο: «Συμβατό με τους σημερινούς κινητήρες»
Είναι προϊόν της φυσικής αποσύνθεσης των οργανικών αποβλήτων. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως είναι, ή αναμεμιγμένο με φυσικό αέριο, στις συμβατικές μηχανές. Επιπλέον, πέραν της μικρής περιεκτικότητας σε άνθρακα δεν έχει επιπτώσεις στην τροφική αλυσίδα. Η χρήση του εξασφαλίζει επίσης μείωση των «αερίων του θερμοκηπίου» που θα εκπέμπονταν εάν δεν χρησιμοποιείτο σαν καύσιμο το βιομεθάνιο. Πλεονεκτεί επίσης γιατί με ελάχιστες μετατροπές μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους σημερινούς κινητήρες.
Το αυτοκίνητο του μέλλοντος
Μικρότερα και ελαφρύτερα αυτοκίνητα στις πόλεις, με έναν σύγχρονο κινητήρα υψηλής απόδοσης και φιλικό προς το περιβάλλον. Δημόσια και ιδιωτική κίνηση που θα βασίζεται σε καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα, όπως το φυσικό αέριο που μπορεί αργότερα να εμπλουτιστεί με βιομεθάνιο από τα σκουπίδια ή ακόμα και με υδρογόνο. Αυτό είναι το μέλλον της αυτοκίνησης, σύμφωνα με τον δρ Κωνσταντίνο Βαφείδη, διευθυντή Εναλλακτικών Μορφών Κίνησης και του Τμήματος Συστημάτων Μετάδοσης της FIAT, ο οποίος θεωρεί πως από τεχνικής πλευράς μία και μόνη τεχνολογία δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα της ρύπανσης που προκαλεί η χρήση του αυτοκινήτου. «Δεν είναι λύση το υβριδικό αυτοκίνητο από μόνο του. Ούτε το ηλεκτρικό. Ούτε το φυσικό αέριο», αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει πως «ο συνδυασμός πολλών λύσεων μπορεί να βοηθήσει επί της ουσίας, και να μας πάει ένα βήμα εμπρός». Αυτό, βέβαια μέχρι να έρθει κάτι άλλο που θα αλλάξει τα δεδομένα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις