Προθέσεις για διαχωρισμό ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο της αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για την εμπορική εταιρεία, με παράλληλη αντιμετώπιση της option που έχει η ΔΕΗ, καθώς και εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης προς εκείνο του κίνησης, με παράλληλη εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών στα βενζινάδικα, δείχνει ο προϋπολογισμός του 2011 που κατέθεσε στην Βουλή την Πέμπτη ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Σημαντικές ενεργειακές πινελιές έχει, όπως άλλωστε αναμενόταν, ο προϋπολογισμός για τη νέα χρόνια που κατατέθηκε χτες στην Βουλή και παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης από τον υπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Καταρχήν σε σχέση με το ζήτημα που καίει τους καταναλωτές, φαίνεται ως ειλημμένη απόφαση η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης προς το πετρέλαιο κίνησης, με στόχο να αντιμετωπισθεί η λαθρεμπορία και η τεράστια φοροδιαφυγή που εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.
Στον προϋπολογισμό εκτιμάται ότι η εξίσωση θα φέρει έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ, αλλά υπολογίζεται ότι αυτά θα μειωθούν κατά 200 εκατ. ευρώ λόγω του επιδόματος θέρμανσης που σχεδιάζεται να δοθεί προφανώς με εισοδηματικά κριτήρια.
Για τους καταναλωτές, το σοκ θα είναι τεράστιο, καθώς η εξίσωση με βάση τις σημερινές τιμές θα επιφέρει μία αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης της τάξης των 35 – 40 λεπτών ανά λίτρο, ήτοι 50% και πλέον.
Το υπουργείο Οικονομικών, επίσης, προσδοκά να αντλήσει περί τα 190 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή συστήματος εκροών – εισροών στα βενζινάδικα, με τις σχετικές πληροφορίες να φέρουν ως έτοιμη την κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Περιφερειακής Ανάπτυξης και Μεταφορών. Περί τα 250 εκατ. ευρώ, δε, σε σχέση με φέτος θα ενισχύσει τα έσοδα του Δημοσίου το 2011 η εφαρμογή αυξημένου ΕΦΚ στα καύσιμα, η οποία ως γνωστόν έχει τεθεί σε ισχύ από τον Μάιο.
Στα ντεσού των στοιχείων και το ότι συνολικά ο προϋπολογισμός του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη μείωση ανάμεσα σε όλα τα υπουργεία σε σχέση προς εκείνον του 2009 – παρόλο που τότε υπήρχε μόνο το ΥΠΕΧΩΔΕ – καθώς προβλέπονται κονδύλια 224 εκατ. ευρώ ή σχεδόν κατά 31% χαμηλότερα. Είναι αλήθεια πάντως ότι ως προς τις πραγματοποιηθείσες, τελικά, εκταμιεύσεις, η διαφορά είναι οριακή.
Σε πιο θεσμικό, τώρα επίπεδο, στον προϋπολογισμό αναφέρεται ότι η εφαρμογή των ισχυουσών Ευρωπαϊκών Οδηγιών οδηγεί στη μερική αναθεώρηση των εταιρικών σχέσεων μεταξύ εμπορικών δραστηριοτήτων και δικτύων διανομής.
«Η κυβέρνηση θα διαχειριστεί τη συμμετοχή του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ και το ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της πολιτικής δέσμευσης για τον έλεγχο των δικτύων διανομής. Η αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στις εταιρίες αυτές θα λάβει χώρα εντός του 2011, η ο-ποία περιλαμβάνει σε πρώτο στάδιο τη μελέτη της βέλτιστης εταιρικής δομής καθώς και την αποτίμηση του δικαιώματος προαίρεσης της ΔΕΗ για το 30% της συμμετοχής του Δημοσίου στις εταιρίες», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εισηγητική έκθεση.
Αν και η συγκεκριμένη διατύπωση …πόρρω απέχει από το να θεωρείται άνοιγμα χαρτιών, φαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει οριστικά αποφασίσει να προχωρήσει σε διαχωρισμό των δικτύων (ΔΕΣΦΑ) από την εμπορική εταιρεία, για την οποία άλλωστε έχει ξεκινήσει η διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή.
Η δε μελέτη των προοπτικών αξιοποίησης της συμμετοχής του Δημοσίου ενδέχεται να παραπέμπει και σε παλαιότερες σκέψεις, κατά τις οποίες θα ήταν δυνατό, μέσω της μόχλευσης του ΔΕΣΦΑ και της ΔΕΠΑ, να προκύψουν οφέλη μέσω της επιστροφής κεφαλαίου για τους μετόχους.
Σχόλια